Zaterdag 30 maart deden we mee aan het evenement "Gramsbergen, daar loop je mee weg"oftewel de 2e Gramsberger Torentocht.
Het was een dag die volledig in het teken van wandelen stond.
De vroege vogels Annie, Truus, Gé, Ina, Hennie, Dirkje, Emmie, Wim en Roelie waren om 08.30 uur al bij het Dorpshuis, ons verzamelpunt.
Eerst maar eens naar de kroeg! The Aley aan de Stationsstraat 17 in Gramsbergen was namelijk het vertrekpunt van deze tocht. Het was er al gezellig druk, eerst maar eens inchecken!

En vervolgens eerst maar eens even een bakkie doen, voor sommigen van ons is het nog erg vroeg...
We hadden besloten voor de 15 km te gaan, daar draaien wij onze hand immers niet meer voor om.
Ineens stond er iemand van de organisatie naast ons, verontrust kijkend naar het plafond.
Op mijn vraag wat er aan de hand was antwoordde ze dat er waarschijnlijk een lekkage was, er lag namelijk een plasje water op de vloer.

Uit nader onderzoek bleek echter dat Wim hier in z'n eentje verantwoordelijk voor was.

Nee, niet wat jullie nu denken, hij had zijn drinkflesje niet goed afgesloten ;-)

De in 1776 gebouwde toren bij de Boomhofkerk staat symbool voor 2e Gramsberger Torentocht.
De eerste tocht in 2012 werd door de tochtadviseur (vreemde naam......;-) van KNBLO gewaardeerd met het cijfer 8 en de toevoeging “heel goed georganiseerd”.
Met name de routes, bepijling en beleving kregen een hoge waardering. We waren zeer benieuwd!

De route stond in ons boekje, maar zou ook via de pijlen te volgen zijn.
Aan het begin ging het echter al direct mis, de bepijling week nl. al vrij snel af van de route in ons boekje....

We begonnen wel goed. Aan het begin van de route zagen we links brouwerij De Mommeriete.
Na een stief kwartiertje hoorden we van andere wandelaars dat we bij de brug toch rechtsaf hadden gemoeten, hadden enkelen van ons ook al aangegeven....
Na telefonisch contact met de organisatie besloten we toch maar om door te lopen en al snel hadden we de 'groene' route teruggevonden.
Slechts een paar kilometertjes misgelopen dus.
Gelukkig maar!

Het weer viel ons 100% mee, lekker zonnetje, weinig wind en droog, dit zou echter later nog veranderen....
Op het eerste gedeelte van het Willem Wolthuis wandelpad passeerden we de grens Nederland/Duitsland.
Gé had de grenssteen gespot, dus vanzelfsprekend werd deze op de foto gezet!
(Dit wordt nog een mooie verzameling...)
Wandelend langs de Vecht(e) kwamen we niet alleen een kunstwerk
(mooi? mwah...) tegen, maar ook een paar prachtige, wollige, zwartwitte Lakenvelders en aan de overkant van het water een kudde schapen met dartelende kleine lammetjes.

"Het Willem Wolthuis Wandelpad is een wandelpad langs de Vecht dat onderdeel uitmaakt van het Vechtdalpad. Dit deel is van Gramsbergen tot Laar in Duitsland. Het pad is vernoemd naar de voormalig dijkgraaf van het waterschap, Willem Wolthuis. Hij heeft zich o.a. sterk gemaakt voor de samenwerking met Duitse waterpartners, het water van de Vecht komt immers uit Duitsland. Bij zijn afscheid in januari 2012 is dit grensoverschrijdende wandelpad geopend.
In de verte zagen we de kerk en de molen van Laar. Daar, bij die molen zou onze eerste stop zijn.
Laar is een gemeente in het Landkreis Grafschaft Bentheim van de deelstaat Nedersaksen in Duitsland. Laar telt 2.148 inwoners. Laar ligt ten noordwesten van Nordhorn aan de grens met Nederland. De Overijsselse Vecht (Vechte) stroomt door de gemeente.

Onze eerste (en overigens enige) stop was dus bij de Torenwindmolen in Laar, ook wel de Galerijhollander genoemd.
Deze werd in 1806/1807 onder leiding van de Gräfliche Bentheimische Domänenkammer gebouwd. In het jaar 1916 werd de inventaris verkocht (binneninrichting, het maalwerk, balkenconstructie enz.). In 1938 volgde ook de molenas. Tussen 1938 en 1981 stonden alleen de muren, zonder kap en inventaris, aan de oever van de Vecht.
In mei 1981 werd in het kader van de dorpsverfraaiing met de restauratie van de molen begonnen. Eind 1983 werd de eerste verdieping alsook de eerste etage van de ontmoetingsruimte gebouwd.

Deze ontmoetingsruimte zag er mooi en sfeervol uit. Hier konden we onze kaartjes laten stempelen en wat eten en/of drinken.
Good old Hendry Vos verzorgde hier de catering, samen met zijn vrouw Janny.
Een lekker balletje gehakt ging er wel in! Verder kon er een kopje soep worden gekocht, chocolademelk of koffie. Buiten begon het zachtjes te sneeuwen. Toen we na de nodige natjes en droogjes weer verder gingen, scheen de zon weer!
Maar de weergoden hadden nog een verrassing voor ons in petto!

Laars "Los Hoes"
Nadat we zo'n 9 kilometer hadden gewandeld, passeerden we weer de Nederlands - Duitse grens.

Weer zo'n mooie, oude authentieke grenspaal, maar ook dit keer was het weer ff zoeken.

En daar was de verrassing!
We hadden in de verte al een donkere lucht steeds dichterbij zien komen. Het bleek een fikse sneeuwbui te zijn.
Dus dassen weer om, handschoenen weer aan en mutsen weer op.
Gelukkig had Gé vandaag haar skipak aangedaan ;-)
Ineens stond er een fotograaf voor onze neus. Hij bleek van De Toren te zijn. Toen ik aangaf dat, als hij 5 minuten eerder was geweest, ons in de zon had kunnen zien wandelen, gaf hij aan dit veel spectaculairder te vinden.
I'm dreaming of a white Easter.....

Bij het kanaal Almelo - De Haandrik aangekomen liepen we de brug over en hier kwamen op het tweede gedeelte van het Willem Wolthuispad, wat dwars door het bouwland zou lopen.
Dit liep niet zo makkelijk, lekker drassig en dat was later goed aan onze schoenen te zien!
We moesten tot twee maal toe over het prikkeldraad klimmen.

"Kijk goed wat je met je stokken doet!"

Ons Annie heeft onderweg ook nog een buiteling gemaakt, maar gelukkig heeft ze zich niet bezeerd, ze viel wel lekker zacht ;-)

Truus heeft mosselen gevonden, zoetwatermosselen....mjammie?
"In Nederland komen 29 soorten tweekleppigen in zoet water voor. Tweekleppigen leven van voedseldeeltjes die ze uit het water filteren. Zo maken ze het water helderder en schoner doordat ze slib uit het water filteren. Dat komt er in klontjes weer uit. In de 10 jaar dat hij leeft zuivert hij ruim 130.000 liter water.
Zoetwatermosselen worden meestal als oneetbaar beschouwd. Voor sommige zoogdieren en vogels vormen ze wel een gewilde prooi, zoals ratten, muskusratten en zwarte kraaien."

Wim en ik presteerden het om zelfs nog de laatste kilometer verkeerd te lopen (had misschien met het onderwerp van gesprek te maken?).

We hadden echter alleen de Kerkstraat gemist, dus nog snel even een foto van dit mooie straatje gemaakt.

Voordat we naar The Alley teruggingen moest onze traditionele groepsfoto natuurlijk nog worden gemaakt.
Ook dit keer weer een willekeurige voorbijganger bereid gevonden en daar klonk het voor de zoveulste keer:  "Cheese, Käses & Fromage!"

(Onze fotografe was van mening dat de foto in Gramsbergen van opzij moest worden genomen....)
Toen we onze stempelkaart inleverden ontvingen we nog een Goodie Bag met daarin een drankje en een kortingsbon.

Het was een leuke wandeling, hoewel we de toegezegde 'beleving' wel een beetje hebben gemist.

Maar ach, dáár zorgen wij Alpe d'Huezzers eigenlijk zelf altijd wel voor!

Website Gramsbergen:
"Om in te spelen op de behoefte van wandelaars die meer beleving willen, zijn (boeren)bedrijven, een ambachtelijke bierbrouwerij en molens toegankelijk. Er kan dwars doorheen gewandeld worden en zo is het niet ondenkbaar dat u tijdens uw wandeling ineens oog in oog staat met een koe."

Vandaag een wandeling gemaakt langs het Commiezenpad, naar Bruinehaar, Langeveen en weer terug naar Kloosterhaar, ca. 10 km.

Aan het begin en het eind van de route stond er een koude, gure oostenwind.
In de bossen was het echter heerlijk wandelen. Op de hei in Bruinehaar was het op dit plekje, uit de wind-in de zon wel zeer goed toeven!

Het voelde heel even alsof het lente was......

ff een dutje doen....
Grenssteen nummer 98.
Dacht nu toch de omgeving dichtbij mijn huis wel  te kennen, maar ben vandaag toch weer blij verrast!

Het was een prachtige route langs mooie bospaden,
hele oude grensstenen,
een verstilde begraafplaats in een bosrijke omgeving met schitterend zicht op een prachtig heidegebied!

Tijdens een kort bezoek aan de kleine, maar bijzonder mooie begraafplaats "Bruinehaar", heb ik een groet gebracht aan het graf van de heer Buiteman, een voormalig bewoner/verbouwer van oons huussie..

Langs het voormalige Commiezenpad troffen we nog een authentieke grenspaal (nr. 98) aan.
Hij is oud, en behoorlijk vergaan en verweerd.

Vandaag waren we in De Lutte. Het plan was de route Paaschberg, Tankenberg & Egheria te gaan wandelen.
Deze zou ons langs bergen en door dalen voeren en ons laten kennismaken met de rijke natuur, historie, geologie en archeologie in dit gebied.
De Tankenberg is een heuvel van maar liefst 85 meter hoogte, nabij Oldenzaal en daarmee het hoogste punt van de provincie Overijssel. De Tankenberg en de Paasberg (80 mtr hoog) bevinden zich op het noordelijk deel van het stuwwalcomplex Enschede-Oldenzaal, ontstaan tijdens het Saalien.

Bij Pannenkoekhoes De Stroper was ons start- en eindpunt. Van De Stroper himself kregen we de routebeschrijving overhandigd.
Zijn opmerking: "Er zit wel een klein onduidelijkheidje in de route" begrepen we op dat moment niet zo goed........

De hoofdrolspelers van vandaag waren: Annie, Gé, Hennie, Jennie, Ina en Roelie. Het aantal kilometers: ca. 10. We vertrokken om 14.00 uur. Het weer: mwah..meervanhetzelfde.
De stemming: zoals altijd opperrrrrrbest!

En dan nu de route: eerst de Tankenberg, dan de Paasberg & tot slot Egheria.

De Tankenberg
Op de noordhelling van de Tankenberg is in 1844 een huisje met een koepelvormig dak (en daarop een groot kruis) gebouwd door J.F. Peese Binkhorst, oud-burgemeester van Oldenzaal. De koepel werd later, mogelijk bij een restauratie in 1905, vervangen door een puntdak, maar in de volksmond bleef tot op heden de benaming 'Theekoepel' in stand. Dit is tevens het hoogste punt van Overijssel.
In het begin van de vorige eeuw genoot de familie Ten Cate op dit verheven plekje van de middagthee en kon ze tegelijkertijd een oogje op de landarbeiders beneden houden. Textielbaron H.J. ten Cate stichtte in 1908 een landgoed rond de Tankenberg. Hij noemde het Egheria.

De Paasberg
Het hoogste punt op de Paasberg biedt een fantastisch uitzicht richting Duitsland.
Tot in de jaren '20 van de vorige eeuw heeft hier een houten uitkijktoren gestaan. De naam Paasberg zou volgens overlevering ontleend zijn aan het ontsteken van paasvuren op de heuvel.
In Twente vindt dit oeroude, van oorsprong heidense gebruik nog jaarlijks plaats.

Egheria
Op de foto de villa van de vroegere landgoedeigenaar Ten Cate. Deze ‘Textielfabrikant’ vernoemde zijn landgoed (161 ha) naar zijn vier zonen EGbert, HEndrik, RIchard en Arnold.
Ten Cate had een slechter plekje kunnen kiezen. In dit glooiende land lieten meer rijke industriëlen prachtige villa’s bouwen en gevarieerde bossen aanleggen voor de houtproductie en de jacht. Ook verrezen op hun grondbezit Twentse hoeven waar keuterboertjes de kost verdienden. In de jaren ’80 werd tweederde deel van Landgoed Egheria verkocht aan Natuurmonumenten, het overige deel is nog in handen van de familie Ten Cate.

Maar dit hebben WIJ vandaag allemaal NIET gezien..........

We hebben een weliswaar mooie, maar naar later bleek, geen bestaande route gewandeld!
We zijn een paar keer heen en weer gewandeld, linksaf gegaan, rechtsaf gegaan, weer linksaf gegaan, veel onschuldige voorbijgangers lastig gevallen met de vraag: "WAAR IS DIE BERG NOU?".
Maar het mocht allemaal niet baten.

Wat we wél hebben gezien is een werkelijk prachtige omgeving en we komen hier dan ook zeker terug! We gaan dan eens uitzoeken waar het nou precies is misgegaan.....;-)

Wel zijn we nog langs het, gisteren officieel geopende,  Dassen Hendrik Pad gewandeld.

TC Tubantia van vandaag:
"Hiermee is een ontbrekende schakel gerealiseerd: een doorsteek vanaf Pannenkoekhoes De Stroper naar Erve Middelkamp.
Mensen hoeven nu niet meer de hele ronde om de Tankenberg te lopen, maar kunnen nu eenvoudig doorsteken".

Tja, en zo'n pad vinden wij dan wel weer. Die Tankenberg? Nee, die niet.

Om een uur of 4 waren we terug bij het Pannenkoekenhoes waar we heerlijk hebben gegeten. Hele bijzondere, maar vooral ook hele machtige pannenkoeken. We konden letterlijk geen pap meer zeggen.

Het was weer een supergezellige middag en we hebben ontzettend veel gelachen, maar bergen?
Nee, die hebben we dus niet gezien!
Niet van 250 meter, maar zelfs niet van 85 meter hoog.........

Deze week is voor mij, om een uitdrukking van Wim te gebruiken, een behoorlijk 'straffe' week aan het worden..
Ben o.a. veel in Almelo en kom mede daardoor aan alle kanten tijd te kort, vooral om zomaar een paar uur te gaan wandelen.
Want zoals Hennie gisteren al schreef, 2 of 3 kilometer wandelen, nee, dat zet geen zoden meer aan de dijk!
Vanmiddag, was wel moe, toch maar eens even contact gezocht met mijn oude dinsdagavondwandelmoatie Hendrikus, of ze aan het eind van de middag zin/tijd had om mee te gaan?
En dat had ze!

De route:
Vanaf haar huis aan de Verlengde Broekdijk 30 zijn we vertrokken richting Bruchterveld. In Bruchterveld aangekomen zijn we bij het voormalig supermarktje linksaf gegaan. Vervolgens linksaf de Hongerdijk op en aan het eind rechtsaf de Breesloot op. Daar de Balderhaarweg weer opgegaan (met in de verte oons huusie) en weer terug naar de Verlengde Broekdijk.
Gezellig bijgekletst maar wel flink het tempo er in gehouden. 1 uur en 40 minuten gewandeld, we schatten zo ongeveer 9 kilometertjes!
Blij met mijn wandelmoatie! Ik had anders alleen moeten wandelen en dat was zeker-en-vast heel snel omgezet in een aflevering bankhangen ;-)

Heel in de verte oons huusie vanaf de Breesloot

Truus en Hennie waren vandaag met z'n tweeën, dus waar zouden wij wandelen. Doen 5, 7, of 10 km. We hadden allebei de tijd dus gaan met die banaan we pakken er 10 vandaag.
Het weer was niet zo mooi als gisteren en langs de Paterswal de Dalweg en via Garstenweg, was het toch behoorlijk frisjes.
Dachten bij Berkhof kwekerij/sport en bewegen misschien wel even te kunnen rusten met een bakkie leut, maar helaas niemand thuis. Maar er stond nog een schammel tuinbankje waar wij nog even hebben gerust.
Toen weer verder zo kwamen wij na 2 uur wandelen weer aan bij Grachtstraat 18 in Sibculo. Toch dan maar bij Hennie nog een bakkie gedaan.
(Hieronder staat het verslag van maandag)

Verslag van gisteren (maandag), wandelaars: Dirkje, Annie en Hennie.
Onder een stralende zon (eindelijk)  starten wij vandaag de wandeling in Sibculo.
Omdat Dirkje afgelopen ziek is geweest lopen we een korte route van 7 km rondom Sibculo.
Ha ha kort!! Tot voor kort waren er wandelaars in onze wandelgroep die dit nooit hadden gedacht, 7km ppff, en NU is dit een appeltje eitje want voor 7 km draaien we onze hand niet meer om.
We hebben er met z'n allen plezier in om dat ene doel te bereiken, DE TOP.
Lekker de pas erin vanmiddag en onderweg genieten van de zonnestralen en de bloemetjes en de bijtjes.
Wat is het toch heerlijk, om buiten te zijn en te werken aan je conditie!
Beide verslagen van Hennie Maathuis.

Gé had vandaag het idee opgevat om weer eens wat dichter bij huis te gaan wandelen, route: Balderhaar - (koffie drinken in) Langeveen - Bruinehaar - Kloosterhaar - Balderhaar.
We zijn om 14.30 uur gestart aan de Balderhaarweg ( bij Truus), zijn de grens overgegaan, rechtsaf op de T-kruising, vervolgens een heel lang end naar de grensovergang van Langeveen en langs de grote weg terug naar Kloosterhaar en de Balderhaar.

Grensovergangen.....dat zet je toch onwillekeurig aan het denken, hoe zit het daar eigenlijk mee?
Zoekend naar een foto van de grenspaal van Bruinehaar kwam ik op de site terecht van het OGVC, oftewel De Overijsselse Grenspalen Verzamelaarsclub!

Daar vond ik al vrij snel een foto van onze Balderhaarse grenssteen. Daar ben ik al honderden keren langsgereden, maar die grenssteen, nee, die had ik nog nooit gezien.....

Op de Balderhaar was het al erg druk met auto's, en regelmatig moesten we elkaar waarschuwen:
PAS OP AUTO! (ook als er geen auto aan kwam ;-)
maar op de Vennediek aangekomen werd het alsmaar drukker, met auto's maar vooral heel veel trekkers. Het leek wel of er een Trekkertreffen was georganiseerd! Alle trekkers van Duitsland verenigt u!
Ondanks de ijzige wind en een sneeuwbui die steeds heviger werd moest er toch onderweg nog even een plasje worden gepleegd: Annie kon het niet langer volhouden. Maar daar was ineens een mooie tuin, helemaal vol met coniferen, mooi uit de wind, dus PERFECT!

We hadden het tempo er goed in maar konden eigenlijk pas lekker doorlopen toen we op het fietspad liepen. Hier maakten we kennis met vreemde Duitse gebruiken:
Een bord met 30 met allemaal deurklinken?
Een pijl van stro met allemaal sokken? Een galg met een hele grote sok?? We hadden geen idee!
Maar oonsTruus wist het wel!
Dit zijn allemaal vrijgezelle zoons die nog in huis wonen en waar de ouders dus eigenlijk tegen zeggen:
"Zeg ouwe sok, ga jij eens gauw op zoek naar een eigen voordeur!"

Halverwege effe uitrusten bij De Waaijer!
We hadden eigenlijk verwacht dat we wel af en toe even in de luwte konden wandelen, maar dat viel eerlijk gezegd tegen. De wind was en bleef ijzig... Eigenlijk pas in de buurt van Langeveen werd het wat aangenamer.
In Langeveen aangekomen trakteerde Annie ons op een heerlijk kopje koffie/thee in Café Restaurant Waaijer
Hennie dacht ineens: "Nee heb ik, ja kan ik krijgen!" dus meneer Waaijer werd gevraagd of hij ons misschien wilde sponsoren?
Bleek dat hij zelf de Alpe d'Huez al een paar keer met de fiets beklommen had!
Hij liet ons prachtige foto's en een filmpje zien van de berg en tot onze grote verrassing sponsorde hij ons voor maar liefst 50 euro!  Nogmaals bedankt voor deze gulle gift!
[Website Café Restaurant Waaijer]

Voor al uw feesten en partijen.
Ook bruiloften, de foto hiernaast staat prominent op de website.

Hé, maar die komen me bekend voor ;-)

Grenssteen Langeveen
Toeval...
Op zoek naar een foto van de grenssteen van Langeveen las ik op Wikipedia het volgende:
Bekende inwoner van Langeveen is Tommy Wieringa
En wat wil het toeval, ik ben op dit moment zijn boek
"Dit zijn de namen" aan het lezen!!

Maar dat is niet het enige toeval, Tommy Wieringa presenteert op dit moment een t.v. serie: De Grens!
Hij onderzoekt hierin de Nederlandse grenzen en alle verhalen die daarmee samenhangen......

Op de website van het OGVC staat nog een mooi artikel over grenspalen:
[...]Het leek alsof ze mij iets te vertellen hadden. En gezien hun leeftijd van soms vele eeuwen, zouden ze zeker veel kunnen vertellen als ze konden spreken. In elk geval zouden ze kunnen verhalen van oorlog, strijd en achtervolging.[...]
Geschreven door Dick Waanders ;-)

Tegen vijven lieten we Langeveen weer achter ons. Eerst bij Bruinehaar onder het viaduct door (toch weer een klein hellinkje..) en langs de grote weg terug naar Kloosterhaar.

Daar aangekomen kwam Gait van Annie nog even informeren of het nog wel ging, hij had verwacht 'verzopen katten' aan te treffen! We konden meerijden, maar nee hoor, voor deze bikkels geldt: Samen uit is Samen thuis!

Een kilometer of 16 vandaag, dus we kunnen tevreden zijn!

Na een sneeuwmorgen en een koude nacht van -12 graden,  was het vanmiddag aangenaam met een zonnetje!
Vanmiddag gingen Annie, Jennie, Emmie, Truus en Hennie een rondje Engbertsdijksvenen wandelen.
Emmie voor het eerst met haar "stokken" en Jennie nog zonder want die van haar waren te lang. Ze waren niet te verstellen??
Toch  iets meer eten Jennie daar groei je van. Maar misschien heeft ze die dingen op de groei gekocht!!

Er kwamen nog enkele wijze Kloosterhaarse heren bij om te kijken of het toch niet anders kon met die stokken, conclusie: je kunt er een stukje afzagen. Dat is Kloosterhaarse wijsheid...
Helaas moesten Dirkje en Ina vanmiddag vanwege omstandigheden afzeggen, maar we hopen dat ze er volgende week weer bij zijn.
Na een rondje van ongeveer 7 km zat het er voor vandaag weer op.
Verslag: Hennie Maathuis

Voordelen van Nordic Walking zijn:
  • Er worden meer spieren van het lichaam wordt gebruikt, wat betekent dat het energieverbruik hoger ligt ten opzichte van gewoon wandelen.
  • Er worden meer calorieën verbruikt dan bij gewoon wandelen. Nordic Walking kan dus ondersteuning bieden bij verantwoord afvallen.
  • De poles zorgen ervoor, indien de op de juiste wijze geplaatst, dat de gewrichten van heup en knie worden ontlast.
  • Het geeft meer stabiliteit in de wervelkolom en is derhalve zeer geschikt voor mensen met rugklachten. Nordic Walking ontlast de ruggegraat.
  • De spieren van schouder, nek en armen worden bij een juist uitgevoerde techniek steeds aangespannen en ontspannen, waardoor de spanning in het schouder-nekgebied vermindert.
  • Ook worden spieren van rug, buik en bil versterkt.
  • De hartfrequentie neemt toe en er wordt meer zuurstof door het lichaam gepompt. De werking van hart en bloedvaten verbetert.
  • De poles bieden extra steun en stabiliteit.
  • De poles zorgen ervoor dat men rechterop loopt. Het zorgt voor een betere lichaamshouding.
  • Training van spieruithoudingsvermogen en coördinatie.
  • Het versterkt het immuunsysteem.
  • Het heeft een positief effect op de psyche; het vermindert stress.
  • Zelfs bij relatief weinig inspanning, treedt al een merkbaar effect op.
  • Men kan het individueel en in groepsverband beoefenen.
  • Het bevordert de sociale contacten.
  • Het is geschikt voor iedere leeftijd en is aanpasbaar aan ieder fitheidsniveau.

Deze week weinig tijd om te wandelen. Dus gisteren maar weer eens op de fiets naar school gegaan.
Pfieuw, het was wel heul koud!! De brug zit nog steeds dicht dus over de Duitslandweg gegaan. Halverwege toch een momentje de knolletjes op....m'n mp3 speler maar eens aangezet.

Met I've got the power van Snap fiets je toch iets makkelijker het viaduct op!
Mumford & Sons word ik altijd vrolijk van.
Een geweldig nummer blijft Talk Talk met Life's what you make ik, CELEBRATE IT!
Het laatste stuk ging een stuk makkelijker...

NOS - "Afgelopen nacht was het extreem koud voor de tijd van het jaar. Het is half maart nog nooit zo koud geweest in Nederland. In Ell in Limburg werd het volgens Weerplaza zelfs 13,3 graden onder nul. Het oude record stamt uit 1958. Toen werd het 's nachts 12,6 graden onder nul.
Ook elders in Nederland was het koud: op verschillende plaatsen dook de temperatuur naar de -10 graden.

Vandaag blijft het koud, met sneeuwbuien in grote delen van het land. Pas in het weekend wordt het weer iets warmer. Maar ook dan ligt de temperatuur nog steeds een paar graden onder het gemiddelde in deze tijd van het jaar."

Vandaag met Moser gewandeld, met z'n nieuwe tuigje!
Met de gewone halsband trekt hij soms te hard (en hij weegt 70 kg, dus niet zo fijn voor de rug), maar dit ging perfect!
Balderhaarweg, 't Lijntje, Dwarsweg, Hongerdijk, Breeslootdijk en weer terug op de Balderhaarweg. 1,5 uur over gedaan, 6 km?
Wel koud, maar minder wind. Wel halverwege een sneeuwbuitje, ach ja, inmiddels wel aan gewend......
Op de Dwarsweg (Bruchterveld) zag Moser ineens het bordje "Hondenuitlaatstrook", prompt ging hij zitten om z'n behoefte te doen. Slimme hond ;-)

De kop is er weer af voor de nieuwe week.
Annie en Hennie hebben maandagmiddag de kou getrotseerd en hebben in een snijdende wind met een gevoelstemperatuur van -12 graden toch nog 6,5 km gelopen.
Annie was haar stokken vergeten, dus Hennie was solidair en ook zonder stokken.
Lange onderbroek muts thermo ondergoed en handschoenen, flink doorstappen en veel kletsen, niks geen last van de kou gehad!

Helaas moest Dirkje afzeggen omdat ze niet goodtepasse was.
Na een uur waren we  weer lekker thuis bij de warme kachel!
Verslag: Hennie Maathuis

Januari 2013

Auteur blog:
    Roelie Waanders

Als deelnemer van Kerkactief 2013 ben ik samen met 12 wandelaars en 14 fietsers een ongekende sportieve uitdaging aangegaan: de beklimming van de
    Alpe d'Huez
    Met deze actie hebben we geld (8670,20 euro) opgehaald voor het goede het Protestantse jeugdwerk in Kloosterhaar en Sibculo.

"Door het bijhouden van dit wandelblog, ben ik anders gaan wandelen.
    Ik kijk anders, let meer op. En wat ik zie en meemaak, wil ik delen met anderen."
    De start..

Judith Pertien

Herma Espeldoorn
    Hermien de Boer

en natuurlijk mijn Robert!

ALLEN BEDANKT NAMENS:

"Stark wark veur de kark"
    (van: Hermien de Boer)

Ina Botter-Sierink
    Alet ter Hofte

Het eindpunt!

”SOLVITUR AMBULANDO” (Wandelen lost alles op)

Voordelen wandelen?

Meer info?
    www.kerkactief.nl

overnachting op de berg...
    Onze camping! Klik foto aan voor meer info.
    "Den is gruun veur de koonte'"
    "Je leert zo je eigen, directe, omgeving veel beter kennen EN waarderen!"
    "Wat hebben we het toch gezellig met elkaar, en dat vanaf de eerste dag!"
    "What happens on the mountain, stays on the mountain!"
    "Ik droom weer zoveel de laatste weken, net zoals vroeger!"
    "Ik ga me steeds fitter voelen, heerlijk!"
    "Iedere wandeling geeft een soort vakantiegevoel"
    "Ben dat skipak nou wel een keer zat..."
    "Waar is die berg nou?"
    'Kijk goed wat je met je stokken doet!"
    "Bon Appétit!"
    "Mmmmm! Het zijn de Tropical Bollen van Bakkerij Lubbers!"
    SMS:
    Slepen Met Stokken.
    Luuk de Boer: Gaan jullie allemaal de berg op?"
    Roelie: "Ja, alle 13!"
    Luuk: "Wie valt er dan af?"